Wednesday 16 February 2011

:: Rezeki dan nikmat dariNya..syukur alhamdulillah ::

hurm lama juga since msk thn baru 2011 ni aku x updated blog ni..huhuhu biasa la nk kata bz sgt dgn keja kt umah ni x sgt pun..tp kekdg tu rasa xda apa yg nk di storykan (bahasa apa ni..rojak sakan..huhu)..xde apa yg menarik pun..
thn baru da lama menjengah..start 16hb Oktober 2010 lalu hampir 4-5 bulan dah aku jd penganggur..letih rasanya keja sat je dah kena benti..abis blaja benti..asik2 kejap2 tanam anggur..adoyai bila la nk dpt keja tetap ni..hr tu dpt keja GSTT sat rasa best juga w'pun tu bukan kerjaya kesukaan aku..w'pun keja cikgu tu bgs sgt..didik anak org jd insan yg terpelajar n berguna..cuma aku je rasa aku x sesuai jd pendidik...tp mahu x mahu sempat juga merasa tugas seorg pendidik..ok juga la..ada juga pengalaman bersama dgn cikgu2 dkt sek n pastinya dgn budak2 sekolah yg sedang membesar tu..dgn pelbagai mcm kerenah mereka..
bila terkenang blk masa kt SMK Mergong thn lepas seronok juga..awal2 pg da bgn siap2 utk pi sek..tiap2 hari Ahad ada perhimpunan..dulu time sek asik tgk cikgu2 je dok atas kerusi di tapak perhimpunan..but this time aku pulak...cukup masa masuk kelas ajar budak2..time ujian or exam jaga budak2 dlm kelas..prepared kertas ujian n exam final..teruja juga..tp semua tu dah berlalu..sesghnya w'pun kerjaya sbg guru bkn pilihan aku tp not bad..gaji dan pengalaman yg aku dpt cukup berharga sekali..thanks to God for giving me the best moment at SMK Mergong start Mac until October 2010..i'll never know that i can going through all this..tq3 God..
skrg ni lepas da beberapa bulan xdak keja ni mula la hati resah..yela before this w'pun keja sbg GSTT tu sementara tp gaji yg diberikan not bad..for me bnyk juga tu klau nk dibandingkan dgn xdak pengalaman pun sblm tu sbg guru..bila xdak pendapatan dah skrg ni xdak keja bosan juga..nk kemana2 klau xdak duit ssh juga..rasa x seronok pulak nk kena mntk dkt org duit perbelanjaan..ada duit sndri lain skit..nk pi mana pun ok ja..nk beli apa2 pun xdak hal..duit sndri ada..xyah sshkan org lain..agpun berbeza bila apa2 perbelanjaan guna duit sndri dgn yg org bg ni..dgn duit sndri rasa lbh teruja utk beli atau guna lbh sentimental value..yela kita tau cmna ssh senang nk dptkan duit tu..depend dgn org bg.. sebaliknya..
kekdg terfikir pulak org pun mesti perlukan duit tu utk kegunaan sndri..umo pun bleh kira muda ag..still diberi kesihatan yg baik..boleh bekerja..jd aku pun nk la usaha sndri ada keja utk dptkan duit sndri agar xperlu ag aku susahkan mak, abah n adik beradik yg lain...depa pun bnyk benda nk kena tanggung..jd klau aku ada keja ada duit sndri aku xperlu risau ag..apa aku nk beli aku xperlu mntk dkt sapa2 ag..dan yg pntg kepuasan yg aku dpt..x ternilai harganya..
selain tu bila dah ada pendapatan sndri aku pun sesekali bolehla guna utk belanja fmly aku ke kan..tu pun satu kepuasan juga..yela hasil usaha keja aku dpt aku kongsi skit dgn fmly w'pun xbnyk..spt mana depa belanja aku sblm ni juga la..dpt la balas jasa depa w'pun xbnyk..sebenarnya aku syg duit aku tp bila sesekali aku dpt belanja fmly rasa seronok juga..bila tgk depa happy..rasa puas w'pun duit tu abis..kekdg depa nk hutang tp aku ikhlas belanja..aku saja xnk amik sbb selain nk balas jasa depa bg aku tu juga adalah sedekah aku pd depa..mudah2an murah rezeki aku lps tu..tp mgkn btol juga..bila aku tgk blk..renung2kan semula mmg x rugi bila kita bg sesuatu dgn ikhlas kan.. Allah akan gantikan kpd kita rezeki yg xputus2..aku sndri skrg ni w'pun xdak keja tp rezeki pd aku xpnh putus..mgkn ini balasan yg Allah bg atas keikhlasan aku belanja fmly w'pun nilainya skit ja dulu masa aku ada keja..alhamdulillah..
semoga aku terus diberi rezeki dan peluang kerjaya yg lbh baik..mudah2an aku dpt beri lbh bnyk kebaikkan kpd org lain..dpt bantu dan gembirakan ht org lain ag nt..cumanya skrg ni aku ternanti2 sama ada permohonan aku utk keja yg aku pohon tu nk dpt ke x ja..harap tu dptla nt..bila ada keja ht senang la skit..xyah sshkan org len utk tanggung diri aku..dpt la aku belanja fmly aku pulak..and aku pastinya dpt beli apa yg aku nk dgn hasil usaha aku sndri..dpt pi mana2 saja..aku doakan agar Allah mendengar isi hati aku ni agar dipermudahkan segala urusan hidupku..diperkenankan doa aku agar diterima bekerja dlm masa terdekat serta aku mohon agar diberkati setiap rezeki yg aku dpt dan aku gunakan ia kejalan yg baik semuanya...amin..

No comments:

Post a Comment