Monday 27 December 2010

:: Persoalan misteri yg belum terungkai ::

mcm2...mcm2 perangai org zaman skrg ni..kekdg x terduga ada yg berani bertindak mcm tu...ptg td dlm pukul 3 cmtu ada sebuah keta msk ke kwsn umah n kononnya mencari tuan empunya keta viva yg dtg ke umah fmly aku tanpa alasan yg munasabah...

keta tu milik salah seorg rakan sekerja abah aku..td depa (mereka) nk pi (pergi) ke Baling atas urusan kerja lalu sgh ke umah fmly aku..sbbnya depa akan nek keta abah aku ke sana..mulanya x menjd masalah ler sbb kekdg mmg cmtu..kwn2 abah aku akan mai (datang) tgl keta di umah dan kongsi keta ke tmpt mereka nk tujui...jd x heran (hairan) la bila kwn2 abah aku tglkan keta xde apa2 atau sesapa yg dtg mencari tuannya..tp...tp kali ni sedikit berbeza...

x sangka pulak aku keta yg aku nmpk msk ke kwsn halaman unah tu bukan keta abah...yela sbb keta tu sama jenis dgn keta abah aku..so, aku igtkan abah dgn kwn2 dia da balik la..aku pun bt derkk jela..aku pulak dgn mak n akak tgh siap2 nk keluar..tp x kisahla klau abah da balik sbb kunci umah mmg abah dah ada..tp agak menghairankan aku dgn akak bila mak msk ke bilik n bgtau ada org dtg cari tuan keta viva tu...mula2 terdetik dlm ht aku...tuan dia x byr duit ansuran bulanan da lama kot..agaknya nk kena tarik la tu..bila aku tnya pd mak...mak jwb "org tu ckp dia nk cari tuan keta viva tu...depa ada bt kempen keselamatan jalanraya"...aikkkkkkk...pelik...kot ya pun bt kempen apasal keta tu yg jd sasaran..satu2nya saja...dlm kwsn kg lak tu..tau lak depa keta tu kt umah aku...kenapa x cari keta yg dkt jalan atau area town yg mana berlambak ag keta ada..org pun ramai..rasanya lbh sesuai la..pelik2..mesti ada kes lain ni...

hati kami bertiga pun rasa x sedap da ni...apa kes sebenarnya...yg bertambah pelik tu..lepas org tu ckp depa ada bt kempen keselamatan jalanraya mak aku tunjukkan 1 ag keta kwn abah aku yg sama2 pi ke Baling tu..then terus org tu nk berlalu pi and sambil ckp xpe2..nt ptg syg dtg ag...kenapa cpt lak nk pi..xmau wt kempen gak ke? keta gak tu...fmly aku pun pakai keta gak...x rasa nk kempen sama ke...xkan pk keselamatan tuan keta viva tu je...so nmpk sgt la org tu mmg mencurigakan sgt...

ermm cmna nk bt ni..kami da siap nk keluar..ada pulak org yg pelik dtg umah..takot juga la mana tau org tu bt apa2 pd keta tu masa kami keluar...nasib la mak call bgtau abah..dan bila abah blk td mak tnya ttg kes keta tu..abah kata lepas mak call ptg td abah terus tnya pd pemilik keta tu ada apa2 kes ke dgn keta dia tu or ada tertunggak bayaran bulanan ke smp org dtg cari..tp kata tuan keta tu xde apa2 kes la...bayaran bulanan pun da settle tiap2 bulan..and dia xde terlibat dgn apa2 pun kempen pun..ermmm bertambah ag keraguan terhadap org yg dtg siang td..sapelah agaknya dia tu...and apa yg dia nak..apa tujuan dia fokus pd keta tu saja..klau nk curi keta tu rasanya lbh baik pi cari keta yg mahal2 ag kt tmpt len tu..ni viva je..bukan la nk perlekehkan keta org tu tp yela ikut akal fikiran klau nk curi antara keta mahal dgn murah baik la yg mahal ye x...klau kena cekup berbaloi la juga kan...huhuhu..

skrg ni xtau la..apa sebenarnya tujuan org tu..takot juga klau dia cuba apa2kan kwn abah tu..manusia zaman skrg ni mcm2 yg berani dibtnya..klau org yg dtg td penarik keta tentu terus terang ja dia bgtau...tp ckp ada kempen..tp bila nk disoal olek mak lbh lanjut dia pun terus nk blah...ntahla satu persoalan yg masih tiada jawapan pd kami semua...cuma mohon aku pada Allah agar klau org yg dtg tu mmg xde niat buruk agar ditunjukkanla kebenaran dia dtg ptg kelmarin...andai dia berniat jahat mohon agar dia batalkan niat buruk dia tu..x kira la pd siapa pun...mntk2 Allah jauhkan kami semua dr perkara2 yg x diingini selalu dan dpt memberi jawapan kepada persoalan yg buat kami terpinga2..siapakah lelaki tersebut dan kaitannya dgn pemilik keta dan viva tu???

masa td pun mak x dpt nk tnya dgn lbh lanjut pd org yg dtg tu..kenalkah dia dgn tuan empunya keta tu...sapa nama dia...apa no telefon dia n x terfikir nak ambil no kenderaan dia...nmpknya lepas ni kena lbh berhati2..maklumat cmtu penting sebenarnya...tp yela bila perkara pertama kali berlaku x siapa akan terfikir utk mendapatkan maklumat tu semua..so mulai skrg perlu diingati bila ada org yg x dikenali dtg ke rumah...1st mesti catat no plat kenderaan dia..x kirala motor ke keta ke lori ke..beserta dgn warna atau kenali kenderaan model apa yg digunakan..2nd ambil maklumat ttg org yg dtg tu...spt nama, no telefon utk dihubungi, apa kaitannya dgn sapa atau apa yg dicari..mengenai kita atau brg2 hak milik kita dan ahli keluarga atau sesapa kenalan yg tglkan brg2 mereka ditmpt kita...3rd..seboleh2nya dptkan lbh maklumat ttg org yg dtg dgn apa yg dicari..klau boleh investigate ala2 polis skit..hahaha...plg pntg klau dtg dgn kenderaan maka ambillah no plat kenderaan dia supaya senang utk dicari siapakah gerangan org tu..sbbnya klau tnya nama atau no telefon mgkn ssh nk diberi...tmbh2 klau yg pengecoh (penipu)..tp no plat keta mgkn boleh disemak kemudian...tahu sapa pemiliknya tahulah apa kaitannya nt...klau no plat tu salah dan bila diperiksa sah2 bukan milik org tersebut maka mmg sah2 juga la org yg dtg mencari tu penyamun..penyangak..penipu..dan bermcm2 peee ag la..

oleh itu berhati2lah pd semua...sentiasa beringat...tmbh2 pd mereka yg tinggal berseorangan..kdgkala kita juga boleh jd sasarannya...mana yg sempat org jahat ni sapu je..len yg di aim len yg dpt pun depa x kisah...yg merana sapa? kita juga...tp misteri kedtgan lelaki td yg mencurigakan tu mmg agak menakutkan kami..w'pun bkn kami yg dicari ttp takut juga la sbb ia berlaku dlm kwsn umah kami...mudah2an persoalan ini akan terjawab nt dan mudah2an x ada apa2 yg x diingini berlaku pd tuan empunya keta viva, kwn abah aku tu mahupun aku dan keluarga...selamatkan la hambamu semua ni ya Allah...amin3!!~

No comments:

Post a Comment